Genieten van het leven!!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rianne Huigen - WaarBenJij.nu Genieten van het leven!!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rianne Huigen - WaarBenJij.nu

Genieten van het leven!!!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

03 Oktober 2008 | Thailand, Bangkok

sawadikaaa!!!!!

Eindelijk terug in het normale leven in Thailand! Ik kom net uit de tempel, waar ik 3 dagen heb gezeten!

Na een dagje gechilld te hebben in Chang Mai, had ik besloten om voor 3 dagen de tempel in te gaan om te mediteren en te leren over het buddhisme! Een Hele ervaring kan ik nu wel vertellen!

Eerlijk gezegd ben ik er nog steeds van aan het bijkomen.

Bij het leven in de Tempel moesten we ons houden aan de regels van de monniken.
Dat betekend dus:
- Niet PRATEN
- Niet Drinken
- Niet Roken
- Geen sex, of lichamelijk contact met het andere geslacht.
- Geen boeken.
- Geen muziek.
En zo komen er in mijn volgende stuk nog heel wat regels en gewoontes naar voren, waar je je aan moest houden bij het leven in de Tempel.

Vol goede moed begon ik met mijn nieuwe tempel bestaan voor de komende 3 dagen.
De tempel waar we kwamen was erg mooi. Het was een Internationaal Meditatie instituut.

De eerst dag begon rustig, we moesten er om 2 uur zijn en kregen onze kleding voor de komende 3 dagen. Een wit ziekenhuispak :)
Eerst kregen we een uitleg over het boeddhisme van een hele blije, slecht engels sprekende monnik. Het verhaal had heel interessant kunnen zijn, maar ik haakte na een half uurtje al af omdat mijn ogen begonnen te draaien en ik het gevoel had dat ik in slaap ging vallen. Net alsof ik weer op school zat dus.
Na deze denderende uitleg over het boeddhisme werden we met een busje naar de tempel gebracht. Deze lag ongeveer een uurtje buiten Chang Mai.
Daar kregen we een kamer toegewezen, en moesten ons gaan douchen en natuurlijk ons witte prachtige ziekenhuispak aantrekken.
Ik deelde de kamer met Narani, een meisje wat ik al in het hostel in Chang mai had ontmoet.
Na het douchen, moesten we naar de eetzaal, en hier begon het tempel avondtuur pas echt!!
Voor het eten ga je Chanten, dat is een soort van bidden in de vorm van een lied. Waarna we de engelse vertaling ook moesten opnoemen.
Het eten had dus ook een aantal regels bijvoorbeeld:
- Eten is om het gevoel van honger te stillen.
- Eten is niet voor plezier
- Eet niet meer dan dat je lichaam nodig heeft.
Etc.
Dit gebeurde voor elke maaltijd.
Gedurende het eten was je natuurlijk ook stil, de bedoeling was dat je gedurende het eten mediteerde over het eten. Dus elke hap moest je proeven, tellen hoeveel je kauwde, luisteren naar het geluid dat het eten maakt in je mond etc.
De eerste keer was dit best grappig om te doen! En het dood natuurlijk de tijd, als je stil zit te eten.

Na het eten begon de eerst meditatie sessie, een zittende meditaitie in de tempel.
Voor elke meditaitie sessie werd er ook gechant. En respect getoond aan de buddha.
De bedoeling van een meditatie in de tempel is dat je je gedachten uit zet, en als dat niet lukt de gedachte observeerd. Mijn gedachte ging natuurlijk niet uit, eigenlijk alles behalve dat!
Het was als een soort technofeest in mijn hoofd. Alle gedachten kwamen als een grote Chaos mijn hoofd binnen. Als de ene gedachte stopte, werd gewoon het volgende plaatje aangezet, maar de meeste tijd werden de gedachtes nog goed in elkaar gemixt door DJ mind in mijn hoofd.

Op de zittende meditatie volgde nog een lopende en een liggende meditatie. Voor deze meditatie werden verschillende technieken gebruikt waar ik jullie verder niet mee lastig zal vallen.
Na alle meditatie sessies, wordt er weer gechant, en de LOVE EN KINDNESS uitgeproken.

Na de Meditatie sessies, was het klokslag 9, dat betekende bedtijd. Gelukkig was ik uitgeput, dus viel na een dag niet praten gemakkelijk in slaap.

De volgende ochtend moesten we om 5 uur op staan, zodat we om half 6 weer verder konden mediteren in de tempel.
De Gong ging in de morgen, waar ik natuurlijk doorheen sliep. Gelukkig wist Narani me wakker te schudden.
In de tempel is het de bedoeling dat je alles langzaam doet en dat je nadenkt en mediteerd bij elke beweging die je maakt.
Dus je loopt langzaam, je poetst je tanden langzaam, je eet langzaam etc.
Buiten dat je alles langzaam doet, moet alles ook geruisloos in stilte gebeuren. Echt iets voor mij dus.

Na de meditaties in de ochtend, de Yoga en het ontbijt. Begon ik al helemaal gek te worden van de stilte. In mijn ogen heerste er een depressieve sfeer, op een plaats waar het doel is om een gelukkig gevoel te krijgen. Dit klopte dus niet in mijn ogen.
Gelukkig trok Narani het ook niet meer en vroeg op de kamer of ze alstjeblieft tegen me mocht praten. Ze werd ook gek van de stilte en de sfeer die heerste.

Na eindelijk even gesproken te hebben kon ik er weer wat beter tegenaan. De dag in het meditatie centrum duurt van 5 tot 9 gedurende deze 16 uur, moest je eigenlijk constant bezig zijn met de meditaties. Vet Zwaar dus.

In de middag hadden we even pauze. Ik werd gek op het terein, Narani en ik zijn dus van het terein af gegaan. Ik werd gestoord, getikt helemaal gek. Ik moest gewoon even bewegen. Ik bedoel echt bewegen. Rennen, springen LAWAAI maken.
Buiten het terein voelde ik me net een ontsnapte psygisch patient. We liepen daar langs de kant van de weg in ons witte ziekenhuispak, ongekamde haren, stiekem rokend. Het was echt een attractie om te zien.

Na ons stiekeme uitje kon ik er wel weer even tegenaan.
Weer mediteren, mediteren, mediteren.
De meditaties zelf waren wel heel interresant. het was leuk om verschillende vormen te leren. Maar de momenten tussendoor waren vet moelijk. Je kon nergens je gevoel kwijt.
Het moeilijke was dat mijn hoofd op een gegeven moment vol zat met niks, ik had het gevoel dat ik niet eens meer goed na kon denken.
De Techno DJ was wel verdwenen, die had plaats gemaakt voor een grote leegte. Maar ik wist nou niet echt of ik daar nou wel zo blij mee was.
Na het avond eten hadden we nog tot 9 uur meditaties. Ik kon het bijna niet meer opbrengen.
De laatste liggende meditatie ben ik in slaap gevallen :)
Toen ik wakker werd, was iedereen al klaar, ze stonden al weer. En ik had net lekker geslapen, zoals alleen ik dat kan ;)

Ik wist niet hoe snel ik weer naar bed moest gaan. Ik was kapot. Ik had voor het eerst in mijn reis echt Heimwee naar huis.

De volgende dag ging weer die gong, weer sliep ik er doorheen, weer was ik Narani erg dankbaar dat ze me wakker maakte.
Deze dag trok ik het allemaal weer beter. Ik wist dat ik naar huis kon na deze dag. Dus ik had ook echt genoten van mijn meditaties. Ik voelde me ook echt goed. Maar aan de andere kant leek ik net een robot.
De dag duurde maar tot 2 uur, daarna werden we al weer opgehaald om naar de andere tempel te gaan. En daarna lekker naar huis.

Wat ik geleerd heb van de Meditatie is eigenlijk niet het doel gweest van de monniken.
De bedoeling van de meditatie was dat je, je gevoelens uit zetten. Dus dat je niet blij was, maar ook niet verdrietig. Gewoon een gelukzalig gevoel daar tussen in.
IK BEN NU ZO BLIJ DAT IK ZOVEEL VERSCHILLENDE GEVOELENS HEB.
Ik wil juist lekker veel voelen.
IK BEN OOK ZO BLIJ DAT IK ZOVEEL GEDACHTES HEB.
Ik merk dat ik het heerlijk vind dat ik zoveel nadenk en zoveel, gedachtes heb. Het is wel lekker om het af en toe uit te zettten. Maar niet de hele dag!!!
Ik ben ook blij dat ik zoveel geniet van het leven.
IK ZOU NOOIT ALLE LEUKE DINGEN UIT HET LEVEN WILLEN HALEN!!
Ow en ik vind het ook heerlijk dat ik zo lekker veel lawaai maak, dat ik ik zoveel beweeg en nooit stil kan zitten. IK HOU VAN LAWAAI EN BEWEGEN!!! Ik ben niet langzaam in mijn bewegingen, en ik denk niet na over alles wat ik doe. IMPULSIEF!!

Maar achteraf ben ik wel heel erg blij dat ik dit heb mee gemaakt. Ik vind alles wat ik geleerd heb in de tempel over het boeddhisme en meditatie erg interresant. Ik heb heel veel respect voor de monikken en vind he knap dat ze zo kunnen leven.
Het buddhisme is een geloof waarin ik mee grotendeels wel goed in kan vinden. Je moet beginnen met veranderen bij jezelf en dan bij de rest van de wereld.
Ik heb dus echt heel veel geleerd in de afgelopen 3 dagen en nog eens beseft wat voor GEWELDIG leven ik eigenlijk heb. Dat ik blij ben met hoe ik mijn leven in deel en dat ik vooral zo door wil gaan!!
Meditatie is ook iets waar ik misschien, als ik een gaatje kan vinden in mijn altijd drukke agenda ;) ook wel mee door wil gaan. Want zolang je het een kwartiertje doet, en niet de hele dag, voelt het echt goed. Om je hoofd even rust te geven!

Na dat we terug kwamen in het hostel had ik zoveel behoefte om dingen te doen die ik de afgelopen dagen niet heb mogen doen.
We hebben gelijk Flessen Wijn gehaald, Snoep (eten voor je plezier) En heel veel sigaretten!!

GENIETEN VAN HET LEVEN!!



  • 03 Oktober 2008 - 07:53

    Trudy En Don:

    Weer zo'n lekker lang verhaal.Ik kan me voorstellen dat het voor jou erg moeilijk is geweest om niet te praten!! Maar zoals je al aangeeft, heb je wel geleerd om even je hoofd leeg te maken en dat is een goede ervaring. Kun je goed gebruiken als je weer terug bent in het drukke kikkerlandje. kus

  • 03 Oktober 2008 - 08:02

    Sashanna:

    Wat een leuk verhaal!!!

    Echt stoer dat je dat hebt gedaan. Ik zou het niet kunnen!

    Kus

  • 03 Oktober 2008 - 08:14

    Sashanna:

    Wat een leuk verhaal!!!

    Echt stoer dat je dat hebt gedaan. Ik zou het niet kunnen!

    Kus

  • 03 Oktober 2008 - 09:23

    10:

    Kanjer

  • 03 Oktober 2008 - 10:31

    Kim:

    WOW nogmaals je kan echt zo leuk schrijven ik lig echt in een deuk om hoe jij kan slapen!! Want dat doe je niet bepaald zonder geluid echt heel grappig. En DJ mind die ken ik, soms wel een hele irritante DJ maar niet weg te denken. Haha
    Fijn dat je een maatje hebt gevonden in de tempel delen is toch altijd fijn om te doen zeker met zoiets niets en indrukwekkends.
    Ik vind het ook onwijs knap dat je het hebt gedaan en volgehouden. Chappau

    Ik ben blij dat je zo van het leven houd en dat je geniet want dat doe ik ook en daarom zijn wij vriendinnen!
    Mis je!

  • 03 Oktober 2008 - 12:29

    Judy:

    hej zweefteef:)Zweven is een saai leven:)
    Wat een leuk verhaal zeg; je schrijft echt zo leuk! Ik lach me rot als ik jou zo verdwaasd, haar door de war, stiekem sigaretten rokend, voor me zie! haha!
    Wel een hele ervaring zo zeg! Goed dat je 't hebt gedaan! Maar gelukkig blijf je wel zoals je bent; whoehoe!:)
    Zin om je te zien en een borrel met je te drinken!
    X

  • 03 Oktober 2008 - 13:15

    Isabelle:

    Wouw wouw wouw, wat te gek zeg,echt een hele ervaring lijkt me het inderdaad!! ik lig op de bank met een getrokken verstandskies, ben dus heeel erg blij met je vrolijke verhaaltje, kan ik lekker wegdromen!!
    dikke kus

  • 04 Oktober 2008 - 11:19

    Mik:

    Heel knap dat je die drie dagen toch hebt uitgezeten! Ik doe het je niet na. Miss you dikke kus

  • 04 Oktober 2008 - 11:29

    Frank:

    Dat klinkt als een unieke ervaring!! Zo af en toe nog even een meditatie sessie is zeker niet verkeerd. Maar aan 15 minuten heb je (denk ik) meer dan genoeg gemediteerd ;-)

    Heel veel plezier en succes daar!

    Kus Frank

  • 05 Oktober 2008 - 11:12

    Gerda Van De Nuts:

    Hallo Rianne, Ik word een beetje stil van je verhaal. Zelf heb ik ook een cursus meditatie gedaan en daarbij was ook een eetmeditatie. Ik heb nog nooit zo een appel geproefd als toen. Soms kwam ik heel rustig thuis maar soms ook zo onrustig dat ik niet kon slapen.Mijn buurman is boeddist en door jouw verhaal begrijp ik zijn gedrag wat beter. Alles gaat easy met een smile.Ja je moet het kunnen ik zou ook knetter worden in zo'n tempel. Geniet lekker daar. Mijn dochter zit ook bij jou in de buurt.Misschien krijg ik ook zo'n verhaal van haar. Veel plezier Gerda

  • 05 Oktober 2008 - 11:17

    Linda:

    Muts, dit meen je niet; jij 3 dagen in een klooster?
    Zijn de monniken nu nog aan het bijkomen of niet??
    Geniet verder lekker van alle "goede" dingen in het leven hihi!

  • 06 Oktober 2008 - 10:41

    Panna:

    Heyy rian!! wat vet om al die verhalen van jou te lezen!! zoveel vette dingen die je meemaakt kan niet wachten om zelf te gaan!!! ben nu ook wel benieuwd naar zon bucket!! haha tot hoelang blijf je eigenlijk en ga je ook nog naar die andere landen nou iig nog heel veel plezier daaro!!!
    kuzzies panna

  • 06 Oktober 2008 - 20:00

    Donald:

    Haha, Dat je niet in de wieg bent gelegd voor monnik wist ik al. En van het leven genieten lijkt me een goed plan. Maar wat heb je nou geleerd over de essentie van het Boeddhisme?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Azie 2008/2009

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2009

DIVE MASTER

02 Februari 2009

Een impuls...

24 Januari 2009

Diver, diver are you allright, I'm a rescue diver!

08 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!!!!!

20 December 2008

spie spa spinnetje....
Rianne

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 39993

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2009 - 27 Augustus 2010

South africa

09 September 2008 - 21 April 2009

Azie 2008/2009

Landen bezocht: